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  Eduardo Ponjuan from The H Book 2006 by Sandra Sosa Fernández

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UNA PULGADA O MÁS EL DESIERTO CRECE CERQUITA
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Utopía   Utopía
Eduardo Ponjuán González knows that art is a battle that ends in Utopia, the place that doesn’t exist. He knows that culture is a constant re-interpretation of fine old ideas that human beings are constantly renewing.
His latest works, paper structures with variously shaped black roofs, goes so far as to reinterpret the whole concept of picture, drawing, object. The materials he uses trigger a world of sensory, olfactory references while he communicates with us by the words printed onto each. An erudite text, fragments of poetry, the common sense of a popular saying or material in its almost primitive state, these are the keys to understanding. To say that Ponjuán appeals to pure reason by means of language accessible to everyone would be to ignore the side of him that is about feeling, experience, instinct and unbridled individuality. Cerquita (2003) represents the clear path he treads between reason and desire, erudition and popular culture, art and life. There is a bit of everything in these coloured crayons that bear latin phrases, verses, fragments of Zen philosophy, declarations of love.
Ponjuán’s search has brought him to an art that seems impromptu. His most recent works, the torn and dirty canopies, ruined by age and weather calls into question our very concept of beauty. Ponjuán is radical: Utopia lies in everyday life. That is what his work is about and its significance is in the aesthetic attitude; the rest lies in our astonished imagination.
  Eduardo Ponjuán González sabe que el arte es un combate que descansa en la utopía, el lugar que no existe. Sabe que la cultura es una constante relectura de viejas ideas geniales que los hombres transforman en nuevas.
Su última producción, papeles de techo negros de distinto formato, apunta hacia una reelaboración del concepto de cuadro, dibujo y objeto. El material nos transporta a un mundo de referencias sensoriales, olfativas, mientras la comunicación se anuda por la palabra impresa sobre él. Un texto erudito, fragmentos de un poema, el sentido común de una sentencia popular o el material en su estado casi primitivo, son los datos para el conocimiento. Creer que Ponjuán invita al puro raciocinio tras la palabra como posesión universal, niega su parte de sensación, experiencia, instinto, individualidad desatada y contenida. Cerquita (2003) representa esa certeza suya entre la razón y el deseo, lo culto y lo popular, el arte y la vida. Hay de todo en esos lápices de colores que tienen sobre sí latinismos, versos, fragmentos de libros zen, declaraciones de amor.
A Ponjuán la búsqueda le ha conducido a un arte que aparece de improviso, sin derecho a ser contaminado. Su obra reciente, toldos y hules rotos y manchados, gastados por el uso y la intemperie, es una escalada que pone a prueba nuestra percepción de la belleza. Ponjuán es radical: Utopía vive en la nada cotidiana. La obra está ahí y su sentido es lo que ella es, lo que significa como actitud estética; el resto está en manos de la imaginación sorprendida.
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