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  Iván Capote from The H Book 2006 by Darys J. Vázquez Aguiar

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Osmosis   Osmosis
There is a mixture of poetry and rationality in Iván Capote’s work. Beyond appealing at the level of perception, his art also provokes intellectual and critical response. Austerity of line, simplicity of materials, use of carefully studied geometric forms are constant in his aesthetic. With the skill of ancient alchemists, Capote brings together in his artefacts materials as disparate as water, oil and earth that are in constant fusion thanks to mechanical motion. The cyclical movement serves to activate the inanimate and recreates the play of memories of past and future. For Capote, nothing remains in its pure state when affected by the chemical or cultural osmosis of contemporary society. More especially as we are immersed in the era of globalisation, his sculptures are a synthesis of social, historic and cultural processes. Thus the object acts as the part that leads us to the whole that is the analysis of phenomena.
With a combination of words and a minimalist language, the artist creates visual aphorisms, doctrinal sentences that define his aesthetic and philosophical vision of the world. Perhaps nothing summarises his poetics better than one sentence from his latest works: “Life is a text that we learn to read too late.”
  Hay en la obra de Iván Capote una mezcla de poesía y racionalidad. Más que provocar una seducción a nivel perceptivo, su arte hace hincapié en el ejercicio intelectual y crítico. La sobriedad en el diseño, la simplificación de los recursos, el uso de formas geométricas cuidadosamente estudiadas son constantes estéticas en su trabajo. Con el ingenio de los antiguos alquimistas, Capote coloca en sus artefactos elementos disímiles (agua, aceite, tierra), que a través del movimiento mecánico se fusionan continuamente. En este ejercicio cíclico se activa lo inanimado y se recrea el juego de la memoria entre el antes y el después. Para Capote, nada permanece en estado puro frente a los efectos de la “ósmosis” química o cultural generada por la sociedad contemporánea, y es que precisamente nos encontramos inmersos en la era de la globalización. Sus esculturas son una síntesis de los procesos sociales, históricos o culturales. Así, la parte (el objeto) nos conduce al todo (el análisis de los fenómenos).
A través de la combinación de la palabra y lenguaje mínimal, el artista crea aforismos visuales, sentencias doctrinales que definen su estética y su visión filosófica de mundo. Quizás nada persuada y caracterice mejor su poética que una sentencia de sus últimas obras: “La vida es un texto que aprendemos a leer demasiado tarde”.