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  Javier Guerra from The H Book 2006 by Sandra Sosa Fernández

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From the abyss   Desde el abismo
Javier Guerra sleeps and wakes in the abyss. Like the dirty, flea-ridden dog defecating in corners of the city that the artist has portrayed endlessly, he belongs to no-one. His subjects are born of a city suspended between chaos and absolute desire. Guerra calls these subjects up from his memory and reinvents them in line and colours as acid and grotesque as the subjects themselves; as pedestrian as their own lives. Javier cobbles his stories together, mocking everything and everyone. Yet each of his pictures and writings has a note of drama, of emotional kitsch.
Javier attaches himself to people and the resulting portrait – because they are always portraits – reflect the feelings his subjects have provoked in him. His places are all imaginary except for the Isla de la Juventud as a point marking the distances of a fractured identity between the large and the small island. The isolation of our identity captured on an island. The artist discovers himself at the same time as he is discovering us in each individual in this city and the mirror he holds up to the poverty of his and our humanity, our lack of defined laws of good and evil is repellent and insulting. His drawings are accurate but as blurred as the reality he expresses. Tropical romanticism that turns its back on Utopia to find strength in deception and disillusion: the transcendence of living in spite of…
Guerra is fighting but he is afraid because in the end, he doesn’t believe in anything. He becomes paralysed and touches the abyss. The masked ball replaces the reality.
  Javier Guerra despierta y duerme en el abismo. Como el perro sucio y con pulgas que caga en cualquier esquina de la ciudad, y que dibujó hasta la saciedad; no pertenece a nadie. Sus personajes nacen de una ciudad sumida entre el caos y el deseo absoluto. Guerra los repasa en su memoria mientras los reinventa en una línea y en un color chapucero, grotesco, ácido como ellos mismos, pedestre como sus vidas. Javier parchea sus historias, se burla de todo y de todos, y sin embargo, cada dibujo suyo, también escritura, tiene el atisbo de una nota dramática, emocionalmente kisth.
Javier se aferra a la gente, y el retrato –porque siempre son retratos-, nace del sentimiento que le provocan. Los lugares no existen excepto la Isla de la Juventud como cuño, salvando las distancias de una identidad fraccionada entre la Isla grande y su Isla chiquita. La soledad de nuestra identidad apresada en una isla. El artista se descubre al tiempo que nos descubre en cada individuo de esta ciudad, y el espejo de su/nuestra pobreza humana, sin leyes precisas sobre el bien y el mal, es lo que repele, lo que insulta. Su dibujo es fiel, aunque inexacto como la realidad que expresa. Romántico tropical que vuelve la espalda a la utopía para buscar fuerzas en la decepción y la desilusión: la trascendencia del vivir a pesar de.
Guerra pelea, pero tiene miedo porque al final descree de todo. Entonces se paraliza y toca el abismo. La juerga sustituye el principio de realidad mientras apuesta por una estrategia: la máscara.