The H arte

www.thehmagazine.com

ARTISTS
Alvisa (Lidzie)
Arrechea (Alexandre)
Bejarano (Agustín)
Bruguera (Tania)
Camejo (Luis Enrique)
Capote (Ivan)
Capote (Yoan)
Cordero (Raúl)
Dago (Duvier del)
Diago (Roberto)
Francisco (René)
Fuentes (José Emilio)
García (Aimée)
García (Rocío)
Garciandia (Flavio)
Goméz (Luis)
Guerra (Javier)
Leal (Ernesto)
León (Glenda)
Miranda (Ibrahim)
Montes de Oca (Carlos)
Moreira (Cirenaica)
Peña (René)
Pérez (Hanoi)
Ponjuan (Eduardo)
Prieto (Wilfredo)
Ruiz (Aziyadé)
Segura (Esterio)
Vincench (José A.)
HAVANA GALLERIES
LINKS
The H arte on Facebook
 
  Luis Enrique Camejo from The H Book 2006 by Darys J. Vázquez Aguiar

ARTIST BIO | CONTACT | WEB

S/T S/T SALIDA
MALECÓN 1 MALECÓN 2
CRUZANDO AGUACERO
click here to see recent work
                               
City of Light   La ciudad de las luces
Nocturnal and bohemian, for Luis Enrique Camejo, the city is also the place where contemporary life is unleashed. This artist does not draw inspiration from his own intimacy or internal space. Rather, he is interested in the fleeting, immediate relationship of man with his environment. Although Camejo’s cities presents images of reminiscent of parts of Havana, they are always cosmopolitan, pluralistic places. Rather than collective history, the artist is fascinated by capturing the movement and dynamic of the city, the instantaneous. Time and again in his paintings and watercolours, the urban landscape serves to emphasise speed as a social premise. Cars, bycicles, buses, passers-by, anonymous people seem to be always on the move on the endless road of a violently agitated reality.
Light itself is a protagonist in Camejo’s work. It is the element that makes up his landscapes’ strange atmosphere which, in many pieces, seems to have a strong relationship to African-American cinema. His drawings delineate the anatomy of communal spaces though sometimes an area is left free to dominate the image. Camejo uses -and over-uses – light tracery, curves and almost blemishes in a carefully planned way so as to blur the clarity of the images. His cities are always frenzied. They don’t invite us to peace and quiet but to take part in the nomadic life of the great urban jungle.
  Noctámbula, bohemia, la ciudad para Luis Enrique Camejo, es también el lugar donde acontece y se desata la vida contemporánea. No son sus intimidades, ni escenas interiores los motivos de inspiración del artista. Su interés se sitúa en la relación fugaz, inmediata del hombre con su entorno. Camejo produce imágenes de la ciudad que recuerdan lugares de La Habana, sin embargo, sus ciudades nunca dejan de ser espacios cosmopolitas y plurales. Más que regodearse en las historias colectivas, lo apasiona captar el movimiento, la dinámica de la urbe, lo instantáneo de la vida. El paisaje urbano vuelve una y otra vez, en las pinturas y acuarelas, para insistir en la velocidad como premisa social. Carros, bicicletas, autobuses, transeúntes ocasionales, personajes anónimos parecen estar siempre en marcha, en una carrera continua resultado de una realidad violentamente agitada.
La luz es la protagonista de la obra. Es el elemento que compone y enmienda las atmósferas enrarecidas de sus paisajes, cuyas visualidades parecen tener, en la mayoría de los casos, una relación especial con la estética del cine negro americano. El dibujo diseña la anatomía de los espacios comunes, aunque a veces la mancha queda emancipada y se apodera del área pictórica. Camejo usa -y abusa- de los trazos ligeros y curvos, de los continuos chorreados, recursos premeditados para deteriorar la nitidez de las imágenes. Sus ciudades siempre son convulsas, no nos incitan al descanso, mas nos convidan a tener una vida nómada en la inmensa “jungla” citadina.
top > arriba