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  René Peña from The H Book 2006 by Sandra Sosa Fernández

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S/T, Serie White things S/T, Serie White things
S/T, Serie White things
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Black and white   Black and white
René Peña is part of the boom in Cuban photography that has been growing since the early 1990s. His international audience spans basically Havana and the United States where his work in the 1996 exhibition El voluble rostro de la realidad (The voluble face of reality) was wildly acclaimed. Sponsored by Cuba’s Ludwig foundation, the exhibition was to launch a group of photographers who went on to dominate the field of photography in Cuba over the last decade.
René Peña has addressed the issue of difference, and specifically differences related to social and ethnic minorities. He takes his own body as the starting point of a polemic around the stereotypes established by a white, western tradition. He puts into question the whole issue of black identity by representing a black subject fully conscious of his exclusion and marginality. This very difference will be the cause of his transcendence in society. Peña’s work has matured into a synthesis of hedonism and visual impact in an idiosyncratic aesthetic that has something in common with advertising. His latest series, White Things and Public Duty have one thing in common: the relationship between subject, objects and the social status of both. Thus the artist transcends race to inscribe himself into a contemporary culture dominated by consumption and competition. White Things established the points of reference: subjects became objects and objects, subjects. Public Duty went further: the object alone validates the existence of a predictable subject whose pre-conceived tastes and habits are constructed and manipulated by consumption.
  René Peña forma parte del boom alcanzado por la fotografía cubana hacia principios de los noventa. Su movida internacional acoge fundamentalmente La Habana y los Estados Unidos, luego del paroxismo público alcanzado en 1996 como integrante de la muestra El voluble rostro de la realidad. Patrocinada por la Fundación Ludwig de Cuba, esta exposición lanzaría una promoción de fotógrafos que dominarían el panorama fotográfico cubano de la última década.
René Peña se ha acogido al discurso de la diferencia, diferencia relativa a las minorías sociales y étnicas. René partió de sí mismo, de su propio cuerpo, para polemizar acerca de los estereotipos implantados por una tradición de pensamiento blanca y occidental. Este discurso elaborado de la negritud es cuestionado por él desde la representación de un sujeto negro consciente de su exclusión y de su marginalidad. Esta diferencia será la razón para su trascendencia en la sociedad. Su fotografía ha madurado, es síntesis, hedonismo e impacto visual, en una estética particular que tiene puntos en común con aquella de corte publicitario. Sus últimas series, White things y Public Duty, consolidaron una constante: las relaciones entre los sujetos, los objetos, y de ambos con su status social. Con ellas el artista traspasó el plano de la racialidad para adscribirse a los tiempos de una contemporaneidad transfigurada por el consumo y la competencia. White things, trastocó los puntos de referencia: los sujetos devenían en objetos, y los objetos en sujetos. Public Duty fue más allá: el objeto solo verificó la existencia de un sujeto previo, con gustos y hábitos preconcebidos, construidos y manipulados por el consumo.
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