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  Rocío García from The H Book 2006 by Sandra Sosa Fernández

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Pictures of the floating world   Estampas del mundo flotante
There is a touch of perversion in every artist. It is the release born of unbrideld individuality. The perverse art of Rocío García conjures up passions and secret vices. The artist studied in Russia from 1977-1983 at the Repin Academy where his talent became focused on painting. In García’s work, East meets West in scenes that are frozen in time like kind of ukiyo-e or prints of the floating world. The Japanese tradition of wood cuts is integrated into compositions whose primary, complementary colours belong to impressionism and fauvism while certain elements of his figures are reminiscent of some of Picasso and Matisse’s great classics. This mixture of artistic traditions results in sharp, lively, aggressive work: art as Molotov cocktail.
Rocío shocks with his subversion of gender roles. In his series Geishas, he takes androgynous subjects as a starting point to launch an attack on the social dogma that has traditionally been ascribed to each gender. These figures with their muscular bodies and feminine sexuality have the same faces and bald heads as male figures in his series Hombres, machos, marineros (Men, machos, sailors) Both series postulate everyday situations between same sex subjects, the power relations that ensue and the potential touch of homosexuality implied. He achieves this by recreating situations to that have happened or are about to in which the latent sexuality is clear in a single gesture or act. Stereotypes of dominant and dominated are subsumed by the ambiguity of each individual, active or passive according to the circumstances.
  En todo artista hay una gota de perversión. Es el desenfreno que nace de la individualidad desatada. Rocío García es una artista perversa que convoca pasiones, vicios ocultos. Ella estudió en la Academia de Arte Repin, Rusia (1977-1983); de ahí que transite con soltura por la pintura. En su obra, Oriente y Occidente son convocados a través de escenas detenidas en el tiempo, especie de ukiyo-e o estampas del mundo flotante. Este género tradicional japonés del grabado en madera es asumido con composiciones de colores primarios y complementarios, propias de la práctica impresionista y fauvista del arte, sin olvidar cierta estructura de la figura y el cuadro que retoma clásicos de Picasso y Henry Matisse. La mezcla de cánones produce un arte ácido, chispeante y agresivo; un coctel molotov.
Rocío escandaliza por la subversión de los roles de género. Su serie, Geishas, toma la androginia como punta de lanza para atacar los dogmas sociales que la tradición impuso a cada género. Estos seres de cuerpos musculosos, con todos los atributos de la sexualidad femenina, tienen el mismo rostro, sin cabellos, de algunas figuras masculinas de su serie, Hombres, machos, marineros. Ambas series postulan situaciones cotidianas entre sujetos de un mismo sexo, las relaciones de poder que se establecen, y los posibles roces homosexuales que de ellas se desprenden. Posible en la medida que recrea situaciones por acontecer o ya acontecidas, evidentes por la sensualidad latente, contenida, de un gesto o un acto. Los estereotipos de sujeto dominante y sujeto dominado son fustigados desde la ambigüedad del propio individuo, activo o pasivo según las circunstancias.
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